info@coinexiran.com

خانه » اخبار و اطلاعات » بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

Rate this post

از زمان معرفی بیت کوین توسط Satoshi Nakamoto در سال 2009، یک فناوری زیربنایی، به نام بلاک چین ساخته شد که اکنون به چیزی بزرگ‌تر از یک فناوری تبدیل‌شده است، چیزی که برای پیشبرد انقلاب چهارم صنعتی تلاش می‌کند. امروز، مردم می‌پرسند: بلاک چین چیست و چگونه می‌توانیم از آن برای بهبود تجارت خود استفاده کنیم؟

 

 

بنابراین، بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر متن «زنجیره بلوک» یا «بلاک چین» را در Google تایپ کنید، نتایج بی‌پایانی را دریافت می‌کنید، این اطلاعات بیش‌ازحد ممکن است برای شما گیج‌کننده باشد. در صرافی کوینکس ، ما ابتدا مفهوم Blockchain را قبل از اینکه در پیچیدگی‌های فناوری انقلابی غرق شوید، برای شما توضیح خواهیم داد.

تصور کنید که شما یک پرونده معاملاتی در رایانه خوددارید و تعداد زیادی حسابدار هستند که پرونده‌هایی مشابه آن‌ها رادارند. بیایید این پرونده را یک دفتر مشترک بزاریم. هر زمان که معامله‌ای انجام می‌دهید، رایانه شما به‌طور خودکار «ایمیلی» را برای حسابداران برای اطلاع‌رسانی به آن‌ها ارسال می‌کند.

سپس هر حسابدار بررسی می‌کند که آیا توانایی پرداخت معامله رادارید یا خیر. اگر حسابداران دیگر نیز با شما موافق باشند، معامله شما انجام می‌شود و همه پرونده‌های خود را به‌روز می‌کنند.

بلاک چین فرآیندهای مربوط به سناریوی فوق را خودکار می‌کند. این فنّاوری به‌نوعی مثل دفتر کل است که کلیه معاملات ثبت‌شده را در یک بایگانی بزرگ جهانی نگه می‌دارد.

مثل یک پایگاه داده، یا یک پایگاه داده توزیع‌شده که در مقیاس جهانی به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند، جایی که بسیاری از رایانه‌ها یا «گره‌ها» در سراسر جهان می‌توانند به هم متصل شوند و نقش حسابداران را بر عهده بگیرند. هرچه تعداد بیشتری از گره‌ها به شبکه بلاک چین بپیوندند، این دفتر تضمین می‌کند که تغییرناپذیر است زیرا هیچ شخص مجزایی نمی‌تواند پرونده‌ای را بدون مجوز دیگران ویرایش کند.

تفاوت بین بلاک چین دولتی و خصوصی چیست؟

آنچه در بالا می‌بینیم مثالی از شبکه بلاک چین عمومی است. این پروتکل‌ها به صورت منبع آزاد و بدون نیاز به مجوز هستند که به هرکسی اجازه می‌دهد از این فناوری استفاده کند یا از آن بهره ببرد. برخی از پروتکل‌ها مانند بیت کوین و اتریوم است. آن‌ها در سراسر دنیا کاملاً به صورت غیرمتمرکز هستند و شما تا زمانی که رایانه و اتصال اینترنت داشته باشید به Blockchain دسترسی دارید.

بااین‌حال، بلاک چین صرفاً به‌صورت عمومی استفاده نمی‌شود. شما می‌توانید یک شبکه Blockchain خصوصی نیز برای خود ایجاد کنید که نیاز به ثبت یک شرکت دارد و دسترسی باید توسط برقرار کننده شبکه یا با مجموعه قوانینی که توسط مبتدی شبکه وضع‌شده تأیید شود. به‌عبارت‌دیگر، بلاک چین های خصوصی نیاز به دسترسی دارای مجوز دارند و تحت عنوان یک سازمان متمرکز فعالیت می‌کنند.

در همین راستا، بسیاری از مشاغل قصد دارند Blockchain های خصوصی را برای جلوگیری از دیده شدن اطلاعات خودشان توسط مردم راه‌اندازی کنند. درنتیجه، آن‌ها برای حفظ یکپارچگی پروتکل بلاک چین به شبکه‌های خصوصی محدود خود بیشتر اعتماد می‌کنند. ازلحاظ تئوری، این به این معنی است که Blockchain خصوصی در معرض هک شدن یا تغییر توسط افراد درون شبکه نمی‌باشد، زیرا به‌اندازه کافی غیرمتمرکز نیست.

بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟ - بررسی کامل فناوری بلاگ چین

از طرف دیگر، بلاک چین های عمومی را می‌توان توسط هرکسی در مناطق مختلف جهان حفظ کرد. تا زمانی که قدرت محاسبه آن را داشته باشید. این زیبایی فناوری Blockchain است زیرا امکان شفافیت کامل داده‌ها را در تعداد نامحدودی از گره‌های شرکت‌کننده فراهم می‌کند که همه باهم به محدود کردن پتانسیل اقدامات ناشایست کمک می‌کنند.

Blockchain – نوع بسیار ویژه‌ای از پایگاه داده توزیع‌شده

اما مطمئناً این مسئله پیچیده‌تر از آن است که به استفاده عمومی و خصوصی منتهی شود. غالباً می‌شنویم که مردم از عبارات «بلاک چین» و «توزیع لجر» به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که Blockchain فقط یکی از اشکال فناوری توزیع‌شده لجر (DLT) است که نوعی پایگاه داده توزیع‌شده می‌باشد که از رمزنگاری برای ایجاد مکانیزم کنترل غیرمتمرکز هم‌زمان و حفظ توافق بین شرکت‌کننده‌ها استفاده می‌کند.

کوینکس – مرکز خرید و فروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *