info@coinexiran.com

خانه » وبلاگ » ارز دیجیتال از نظر شرعی

ارز دیجیتال از نظر شرعی

5/5 - (1 امتیاز)

آیا ارز دیجیتال از نظر شرعی جایز است؟ مراجع تقلید در رابطه با ارز دیجیتال چه نظری دارند؟

برای اینکه پاسخ این پرسش ها را دریافت کنید با ما تا بخش پایانی همراه بمانید.

در رابطه با بازار ارز دیجیتال و خرید و فروش ارز که امروزه سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرده است، از نظر شرعی نظرات مختلفی وجود دارد و مراجع تقلید مختلف در این زمینه با هم یک رای نیستند.

به همین دلیل در کوینکس ایران قصد داریم که به بررسی ارز دیجیتال از نظر شرعی بپردازیم.

معاملات ارز دیجیتال در شرع

ارز دیجیتال یک نوع پول الکترونیکی است که بر اساس فناوری رمزنگاری و شبکه های همتا به همتا ایجاد و مدیریت می شود. ارز دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و غیره در بازار های مختلف معامله می شوند و ارزش آنها بر اساس تقاضا و عرضه تعیین می شود. به طور کل  خرید و فروش ارز دیجیتال یک موضوع جدید و پیچیده است که هنوز قوانین وضع شده برای آن کامل و روشن نیستند. از نظر شرعی، اکثر مراجع تقلید معامله یا خرید و فروش ارز دیجیتال را حرام اعلام نکرده اند و حکمی مبنی بر حرام بودن آن ندارند. این علما بیان می کنند که ارزهای دیجیتال در صورتی که در بین مردم به عنوان یک دارایی داد و ستد شود و به عنوان یک وسیله پرداخت و واحد حساب مورد استفاده قرار گیرد ممنوعیتی ندارد. اما برخی از علما به دلیل وجود عناصری مانند ربا و غرار در آن که منشأ بی عدالتی اقتصادی – اجتماعی است، نسبت به خرید ارز دیجیتال اختلاف نظر دارند.

با توجه به اینکه ارز دیجیتال یک روش جدید برای سرمایه گذاری است و در زمان پیامبر همچین روشی وجود نداشته است، حکم شرعی مشخصی برای این روش سرمایه گذاری به وجود نیامده است و مراجع تقلید نظرات مختلفی در رابطه با آن ارائه داده اند به گونه ای که برخی از آنها این روش را بدون مشکل می دانند و برخی دیگر انجام معاملات در ارز دیجیتال را حرام  و غیر جایز در نظر گرفته اند.

نظر مراجع تقلید در رابطه با ارز دیجیتال

نظرات مراجع تقلید مختلف در کشور اسلامی ما در رابطه با ارزدیجیتال از نظر شرعی را می توان از قبیل زیر در نظر گرفت:

آیت الله خامنه ای

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر کشور ایران در رابطه با خرید و فروش ارز دیجیتال و یا تولید آن بیان کرده اند که انجام این امور بلا مانع و بدون مشکل است و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

بنابراین اجازه خرید و فروش و تولید ارز دیجیتال در انواع مختلف آن از سوی رهبر کشور ما به مردم داده شده است و کسانی که این کار را انجام دهند نه تنها از نظر ایشان خلافی انجام نداده اند بلکه از نظر قوانین اسلامی نیز فاقد مشکل هستند.

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی که مرجع تقلید بسیاری از مردم کشور ما است در رابطه با ارز دیجیتال از نظر شرعی می فرمایند که در خرید و فروش بیت کوین ابهامات بسیار زیادی وجود دارد زیرا منشا استخراج آن مشخص نیست و از سوی بسیاری از دولت ها میزان اعتبار آن پذیرفته نشده است.

با این وجود از آنجایی که این مرجع تقلید خرید و فروش بیت کوین را روشی برای سو استفاده و کلاهبرداری از مردم در نظر گرفته است، انجام این کار را جایز اعلام نکرده است.

ارز دیجیتال از نظر شرعی

آیت الله گلپایگانی | ارز دیجیتال از نظر شرعی

آیت الله گلپایگانی از جمله مراجع تقلیدی است که انجام تمامی معاملات ارز دیجیتال را حرام و باطل اعلام کرده است. با این وجود کسانی که مرجع تقلیدشان آیت الله گلپایگانی است باید از انجام این معاملات بپرهیزند.

آیت الله نوری همدانی

آیت الله همدانی همانند آیت الله گلپایگانی وارد شدن به این معاملات را غیر جایز در نظر گرفته است و این کار را همراه با اشکال در نظر می گیرد.

آیت الله خراسانی

آیت الله خراسانی از جمله مراجع تقلیدی است که در رابطه با ارز دیجیتال از نظر شرعی نظر منفی دارد و از نظر ایشان نیز خرید و فروش این ارز ها در بازار ارز دیجیتال باطل است و از نظر شرعی پذیرفته شده نیست.

آیت الله زنجانی

آیت الله زنجایی در این خصوص اعلام کرده است که اگر خرید و فروش بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال بر خلاف قانون باشد مفسده اقتصادی داشته باشد، خرید و فروش آن همراه با اشکال است اما در غیر این صورت انجام این کار را بلامانع می دانند.

حکم کلی معاملات دیجیتالی

معاملات دیجیتالی عبارتند از خرید و فروش ارزهای دیجیتال، کالاها و خدماتی که از طریق اینترنت انجام می شوند. این نوع معاملات در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اما این معاملات از نظر شرعی و قانونی بلامانع است و حکم و قانونی مبنی بر خلاف شرع بودن آن وجود ندارد.

ارز دیجیتال در بانکداری اسلامی

بانکداری اسلامی یک سیستم مالی است که بر اساس اصول و شریعت اسلام عمل می کند و مواردی مانند دریافت و پرداخت سود وام را ممنوع می داند. بانکداری اسلامی به جای سود وام، از قراردادهای تقسیم سود و زیان بین وام دهندگان و وام گیرندگان استفاده می کند. بانکداری اسلامی درباره ارزهای دیجیتال نیز، قوانین مربوط به خود را دارد. در حال حاضر برخی از ارزهای دیجیتالی که تلاش کرده اند تا با بانکداری اسلامی هماهنگ شوند. همچنین برای اینکه یک ارز دیجیتال با بانکداری اسلامی سازگار باشد، باید چند شرط رعایت شود:

  • ارز دیجیتال باید دارای کاربرد واقعی و مفید باشد و نه تنها یک وسیله حسابداری یا حبس سرمایه
  • ارز دیجیتال باید دارای شفافیت و امنیت کافی باشد و از تقلب و سوء استفاده جلوگیری کند.
  • ارز دیجیتال باید توسط یک هیئت نظارت اسلامی مورد بررسی و تأیید قرار گیرد و مطابق با اصول شریعت باشد

معاملات ارز دیجیتال در قانون

 به طور کلی، خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی است و جرم محسوب نمی شود. اما استفاده از ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت ممنوع است و تنها می توان از آن به عنوان یک دارایی استفاده کرد. همچنین خرید و فروش ارز دیجیتال باید در صرافی هایی صورت بگیرد که مقررات را رعایت کرده باشند و از طریق بانک مرکزی مجوز داشته باشند.

 از نظر قانونی، خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران تا زمانی است که ابزاری برای انجام جرم دیگر نباشد و یا قوانین بالادستی را نقض نکند، قانونی است و جرم محسوب نمی شود. اما استفاده از ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت ممنوع است و تنها می توان از آن به عنوان یک دارایی استفاده کرد. همچنین خرید و فروش ارز دیجیتال باید در صرافی هایی صورت بگیرد که مقررات را رعایت کرده باشند و از طریق بانک مرکزی مجوز داشته باشند.

روش های قانونی خرید و فروش ارز دیجیتال

به طور کلی روش های بسیار زیادی برای انجام معاملات در زمینه ارز دیجیتال وجود دارد. اما آنچه که در اینجا اهمیت دارد، روش های مبتنی بر قانون است. روش های قانونی خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران عبارتند از:

  • استفاده از صرافی های ارز دیجیتال که مجوز بانک مرکزی را دارند و مقررات را رعایت می کنند. برخی از این صرافی ها عبارتند از: والکس، رمزینکس، نوبیتکس و غیره
  • استفاده از بازار فارکس که یک بازار مالی بین بانکی است و امکان خرید و فروش ارز دیجیتال با ارزهای ملی را فراهم می کند. برای استفاده از این بازار، شما باید از طریق یک کارگزار معتبر و مجاز اقدام کنید.
  • استفاده از کیف پول های دیجیتال که امکان نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می کنند. برای انتخاب یک کیف پول مناسب، شما باید به مواردی مانند امنیت، قابلیت استفاده، هزینه و پشتیبانی توجه کنید.

سخن پایانی

ارز دیجیتال از نظر شرعی را در صرافی کوینکس ایران مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به نظرات مراجع تقلید مختلف در کشور ما در رابطه با ارز های دیجیتالی می توان به این نتیجه رسید که بر اساس نظر آیت الله خامنه ای معاملات ارز دیجیتال بلا مانع و قانونی است و پیگرد قانونی ندارد اما کسانی که از دیگر آیت الله های ذکر شده پیروی می کنند و مرجع تقلید خود را این دسته ا مراجع تقلید اعلام کرده اند، باید از انجام معاملات ارز دیجیتال بپرهیزند.

چنانچه می خواهید در رابطه با خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال اطلاعات بیشتری به دست آورید و یا با صرافی کوینکس بیشتر آشنا شوید، از سایر مقالات درج شده در این وب سایت استفاده کنید تا اطلاعاتتان افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *