وبلاگ

صرافی ارز دیجیتال

می 18, 2024
5/5 - (1 امتیاز)

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ آیا می‌دانید در این صرافی‌ ها چه اقداماتی انجام می‌ شود؟ انواع مختلف صرافی‌ها کدامند؟ قطعاً همه شما بارها نام صرافی ارز دیجیتال را شنیده اید، حتی ممکن است در بستر چنین صرافی به معامله انواع ارزهای دیجیتالی پرداخته باشید، یعنی بدون وجود یک صرافی ارز دیجیتالی مانند  کوینکس قطعاً معامله کردن انواع ارزهای دیجیتالی غیر ممکن خواهد بود. صرافی‌های ارز دیجیتال در واقع پلتفرمی هستند که به کلیه کاربران اجازه می‌دهند در بستر آنها بتوانند کلیه دارایی‌های دیجیتالی خودشان از جمله دوج کوین، بیت کوین، اتریوم و غیره را معامله یا مبادله کنند. در این مقاله صرافی ارز دیجیتالی را معرفی می‌ کنیم.

آشنایی با صرافی ارز دیجیتال

گفتیم که صرافی‌های ارز دیجیتالی به عنوان پلتفرم‌هایی معرفی می‌شوند که به کاربران خود امکان می‌دهند تا بتوانند کلیه دارایی‌های دیجیتالی خودشان را مانند دوج کوین، اتریوم، بیت کوین و غیره معامله یا مبادله کنند. بیشتر این صرافی‌ها فعالیتشان به صورت آنلاین است که در قبال انجام دادن هر گونه معامله‌ای در بازار ارزهای دیجیتالی کارمزد و حق کمیسیون مشخصی را از آنها دریافت می‌کنند. کاربران و تریدرها نیز می‌توانند کلیه پرداختی‌های خودشان را به روش‌ها و شیوه‌های مختلفی از جمله ارز دیجیتالی، کارت اعتباری، انواع حواله‌ها و غیره انجام دهند. صرافی‌هایی که در حال حاضر کاربران ایرانی می‌توانند از آنها استفاده کرده و به ترید در بازار ارزهای دیجیتالی بپردازند به دو نوع صرافی‌های خارجی و داخلی هستند. صرافی‌های خارجی همواره محدودیت برای کاربران ایرانی دارند، چون کشور ما در حال تحریم است، به همین دلیل اگر در هر مرحله از ترید کردن کاربر ایرانی لو برود، حساب وی بلوکه خواهد شد و به هیچ طریقی نمی‌تواند دارایی خودش را برگرداند‌. البته برخی از تریدرها که مدت زمان زیادی در بازار ارزهای دیجیتالی فعالیت داشته اند و به فوت و فن‌های معامله کردن در صرافی‌های خارجی آشنا هستند، می‌توانند با دور زدن این محدودیت‌ها و تحریم‌ها به راحتی در این بازارها فعالیت داشته باشند.

بیشتر صرافی‌های خارجی با مشکل احراز هویت کاربران ایرانی همراه هستند که ترید کردن را برای چنین کاربرانی دشوار کرده است، البته روش‌های مختلفی مانند استفاده از ابزارهای وی پی ان می ‌تواند به برطرف کردن تحریم‌ها کمک کند، اما به هر حال احتمال از بین رفتن سرمایه یا بلوکه شدن حساب در چنین صرافی‌هایی وجود دارد.کوینکس  از جمله این صرافی‌های خارجی می‌باشد که محبوبیت زیادی در سطح جهان پیدا کرده و کاربران ایرانی زیادی نیز در این صرافی فعالیت دارند. چون صرافی کوینکس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و از انواع مختلف ارزها پشتیبانی می‌کند. از طرفی دارای یک اپلیکیشن موبایل فعال است که زبان فارسی را ساپورت می‌کند، به همین دلیل افراد نابلد و تازه وارد به آسانی می‌توانند در بستر این صرافی فعالیت خودشان را داشته باشند.

دسته دیگری از صرافی‌ها نیز صرافی‌های داخلی می‌باشند که شما بدون هیچ گونه محدودیتی می‌توانید در آنجا به فعالیت بپردازید که البته پیش از انجام هر گونه فعالیتی ابتدا باید احراز هویت خودتان را انجام دهید، یعنی هویت شما برای هر کدام از صرافی‌ها از جمله صرافی والکس حتماً باید مشخص باشد.

انواع مختلف صرافی‌ ها

صرافی‌هایی که در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتالی فعال هستند و بستری را برای ترید کردن فراهم کرده‌اند، در دو دسته متفاوت زیر قرار می‌ گیرند:

صرافی‌ های متمرکز

این نوع از صرافی‌ها همان صرافی‌های از نوع سنتی سهام می‌باشند که در آن صرافی نوعی واسطه برای معامله محسوب می‌شود و معامله‌گر می‌تواند به آسانی هر نوع ارز دیجیتالی را در بستر چنین صرافی‌هایی معامله کند، مهمترین ویژگی این نوع از صرافی‌ها قابل اعتماد بودن است، یعنی تریدر در چنین صرافی با خیال راحت می‌تواند سرمایه خودش را مدیریت و نگهداری کند. البته این صرافی ها معایبی نیز دارند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن آسیب پذیر بودن در برابر هکرها می‌باشد. ویژگی این صرافی‌ ها نیز عبارتند از:

  • واسطه‌ای بسیار مطمئن جهت مدیریت و نگهداری کردن سرمایه
  • قابل مشاهده بودن قیمت و نمودار ارزهای دیجیتالی موجود در آنجا
  • پشتیبانی کردن از جفت ارزها
  • خرید و فروش و ترید کردن به صورت رمزنگاری شده
  • انجام دادن معاملات و مبادلات با استفاده از کلیه ارزهای فیات مانند دلار و یورو

 

انواع مختلف صرافی‌ ها

صرافی غیرمتمرکز

دومین نوع صرافی که تریدرها می‌توانند در آن به معامله و مبادله انواع ارزهای دیجیتالی بپردازند و طی سال‌های اخیر نیز محبوبیت زیادی بین کاربران و معامله‌گران پیدا کرده‌اند، صرافی‌های غیرمتمرکز هستند. این دست از صرافی‌ها بستری آسان برای کلیه مبادلات همتا به همتا ایجاد کرده‌اند، یعنی فروشندگان و خریداران می‌توانند در کنار هم و به طور کاملاً مستقیم به معامله بپردازند. به بیانی این نوع از صرافی‌ها هیچ گونه واسطه‌ای جهت مدیریت و نگهداری سرمایه ندارند و کلیه معاملات بدون واسطه انجام می‌شود. صرافی‌های غیرمتمرکز امنیت بالایی دارند و هک شدن آنها بسیار دشوار است. اما نکته منفی آنها این است که حجم و نقدینگی معاملات پایین است که علت آن نیز محبوبیت کمتر چنین صرافی‌هایی می‌باشد.

انتخاب کردن صرافی غیرتمرکز اغلب برای کاربران کار دشواری است، چون بسیاری از این افراد یا اطلاعات کافی و مناسب در این زمینه ندارند، یا اینکه صرافی‌ها قوانین مشخصی را به صورت شفاف برای خود تعریف نکرده‌اند، به همین دلیل کاربر همواره با ابهام مواجه است، اما در یک حالت کلی باید جهت انتخاب کردن یک صرافی غیرمتمرکز فاکتورهای مختلفی مانند میزان اعتبار، میزان امنیت، حجم معاملات، میزان نقدینگی و کارمزد در نظر گرفته شود. صرافی‌های مانند آیدکس، یونی سواپ، وان اینچ، پنکیک سواپ و بیسکو نمونه‌هایی از صرافی‌ های غیرمتمرکز هستند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله صرافی ارز دیجیتالی را بررسی کردیم. اگر با دنیای ارزهای دیجیتالی آشنایی داشته باشید قطعاً به این موضوع واقف هستید که انجام دادن هر گونه معامله و خرید و فروشی در این بازار مستلزم این است که شما در یک صرافی متمرکز یا غیر متمرکز ثبت نام کرده و عضو شوید که هر کدام از این صرافی‌ها دارای قوانین و مقررات خودشان هستند و به دو نوع صرافی‌های خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند. در سایت https://coinexiran.com بیشتر با صرافی ارز دیجیتالی، نحوه عضویت، ثبت نام و ترید کردن در این صرافی‌ها، قوانین و مقررات مختص هر کدام از آنها، تفاوت بین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز و غیره آشنا شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *