وبلاگ

بازار کریپتو چیست؟

می 11, 2024
5/5 - (1 امتیاز)

بازار کریپتو چیست؟ آیا تاکنون واژه کریپتو را شنیده‌اید؟ کریپتو واژه مختصر و کوتاه شده از کلمه رمز ارز می‌باشد و بازار کریپتوکارنسی به بازاری گفته می‌شود که در بستر آن انواع مختلف رمز ارزها مبادله می‌شود. در واقع بازار کریپتو نوعی بازار جهانی بدون هیچ گونه تعطیلی می‌باشد که افراد می‌توانند در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز یا متمرکز به معامله و خرید و فروش کلیه ارزهای دیجیتالی بپردازند. جهت بررسی کردن این بازار نیز همواره تحلیل‌های مختلفی مانند فاندامنتال و تکنیکال استفاده می‌شود که کلیه این فعالیت‌ها در بستر صرافی‌های داخلی یا خارجی از جمله صرافی کوینکس قابل انجام است. در این مقاله بازار کریپتو و مشخصات آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با بازار کریپتو

گفتیم که بازار کریپتو از جمله بازارهای مالی می‌باشد که در آن امکان خرید و فروش و مبادله کلیه ارزهای دیجیتالی در بستر صرافی‌های خارجی یا داخلی مانند کوینکس وجود دارد. بیت کوین نیز به عنوان نخستین ارز دیجیتالی امکان را برای تریدرها و کاربران خود فراهم کرده است تا بتوانند در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز بلاک چین پرداخت‌های همتا و همتا را انجام دهند که به مرور زمان دیگر ارزها نیز توسعه پیدا کرده و در نهایت نیز بازار کریپتو تشکیل شد. کریپتو در واقع یک کلمه و واژه مختصر شده از واژه رمز ارز می‌باشد. بازار کریپتوکارنسی نیز به بازاری گفته می‌شود که در آن انواع مختلف رمز ارزها قابل مبادله و معامله هستند. بازار کریپتو هیچ گونه تعطیلی ندارد، یعنی کاربران می‌توانند در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز یا متمرکز به معامله و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتالی بپردازند.

 

جهت بررسی کردن بازار کریپتو نیز همانند دیگر بازارهای مالی از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال استفاده می‌شود، به این ترتیب پیش بینی بهتری در این بازار انجام خواهد شد. همان گونه که در بازارهای مختلف مانند اوراق بهادار و بورس کلیه سهام و اوراق بهادار شرکت‌ها خرید و فروش می‌شود، در داخل بازار ارزهای دیجیتالی نیز تریدر می‌تواند با مبادله هر گونه ارز دیجیتالی به کسب سود بپردازد. که البته لازمه به دست آوردن چنین سودی این است که فرد به این بازارها تسلط کامل داشته و بتواند از کلیه نوسانات قیمتی استفاده کند. یعنی باید با تحلیل‌های مرتبط این بازار آشنایی کامل داشته باشد. به عنوان مثال جهت خرید کردن سکه از بورس کالا قطعاً شما نیاز دارید شرایطی را مورد بررسی قرار دهید که بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار است. جهت به دست آوردن سود بیشتر نیز از نوسانات قیمتی نیز قطعاً به یک تحلیل درست و دقیق از بازار کریپتو کارنسی نیاز خواهید داشت. با توجه به این موضوع که رمز ارزها در بسترهای غیرمتمرکز توانسته‌اند توسعه پیدا کنند، پس شما نیز جهت تحلیل بهتر بازار نیاز خواهید داشت که با مفاهیم مختلف پایه‌ای در این خصوص آشنا شوید.

 

مقایسه بازار کریپتو و فارکس

مقایسه بازار کریپتو و فارکس

بازار کریپتو و فارکس دو بازار کاملاً جداگانه و مستقل هستند، یعنی در بازار فارکس شما می‌توانید جفت ارزها از کشورهای مختلف را معامله کنید، اما در بازارهای کریپتو می‌توانید انواع مختلفی از ارزهای دیجیتالی را معامله کنید. در جهان بازارهای معامله متفاوتی وجود دارند که دارایی‌های مالی کاملاً متناوب و متفاوتی در آنها معامله می‌شود. جهت تحلیل کردن این بازارهای مالی نیز حتماً باید اطلاعات کافی و دقیق از نحوه تحلیل و کارکرد آنها داشته باشید، مثلاً برای تحلیل کردن بازار فارکس ابتدا باید به شرایط سیاسی و اقتصادی توجه داشته باشید که موجب ضعف یا قوت ارز کشورهای مختلف می‌باشد و در این خصوص باید بتوانیم تحلیل‌های درست و مناسبی را از بازارها داشته باشیم. در بازار کریپتو توجه کردن به برخی از عوامل بنیانگذار می‌ تواند تاثیر بسزایی بر قیمت توکن در پروژه‌ های رمز ارزی داشته باشد که از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است. برای تحلیل کردن چنین بازاری حتماً باید عوامل و موارد تاثیرگذار در کاربرد توکن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. این عوامل می‌ توانند با ایجاد کردن تغییرات مهمی بر میزان عرضه و تقاضای توکن موجب نوسانات قیمتی در ارزهای دیجیتالی باشند.

صرافی‌ های داخلی که برای کلیه معاملات در ارزهای دیجیتالی وجود دارند، پس از مرحله احراز هویت به کاربران امکان می‌ دهند تا بتوانند به خرید و فروش و مبادله ارزهای دیجیتالی بپردازند، همانند وضعیتی که در پلتفرم‌ های اوراق بهادار و بورس وجود دارد. صرافی‌ های داخلی توکن‌های زیادی را جهت خرید و فروش و مبادله در بستر بلاک چینی متفاوت برای فعالان در این حوزه ارائه داده‌اند که علاقمندان می‌ توانند به مبادله و معامله آنها بپردازند.

مزیت‌ های بازار کریپتو

بازار ارزهای دیجیتالی در حال حاضر بر پایه فناوری و تکنولوژی بستر غیر متمرکز به وجود آمده است، بنابراین می‌ تواند ویژگی‌ های خوب و مثبتی در اختیار معامله‌ گران و کاربران قرار دهد که برخی از این ویژگی‌ های مثبت و قابل توجه عبارتند از:

  • عدم نیاز به نهادهای واسطه
  • راحتی و سرعت بالای انجام تراکنش‌ ها
  • امنیت بالا در شبکه‌ های غیرمتمرکز
  • پتانسیل‌ های بسیار خوب و بالای بازار کریپتو
  • عدم محدودیت زمانی در این بازار

البته هر بازار متمرکز یا غیرتمرکزی با وجود داشتن ویژگی‌ ها و مزیت‌ های خود احتمالاً با معایبی نیز همراه باشد که بازار کریپتو نیز از این امر کلی مستثنا نیست و معایب آن عبارتند از:

  • نوسانات بالا در ارزهای دیجیتالی
  • کندی شبکه‌ ها در مواقع شلوغی
  • وجود آسیب امنیتی و خطر آفرین در صورت عدم داشتن اطلاعات و آموزش مناسب

نتیجه‌ گیری

در این مقاله بازار کریپتو را بررسی کردیم. از جمله بازارهای مالی فعال است که در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتالی است، فعالیت می‌ کند و در حال حاضر گسترش خوبی در این زمینه پیدا کرده است، اما به عنوان یک تریدر و معامله‌گر خوب شما باید علاوه بر تسلط داشتن به این بازار با انواع مختلف ارزهای دیجیتالی نیز آشنایی داشته باشید تا بتوانید در این بستر به معامله و مبادله این ارزها بپردازید. بازار کریپتو مزایای خوبی برای کاربران و معامله‌ گران دارد که البته معایب آن نیز توضیح دادیم که با توجه به آنها شما می‌ توانید فعالیت‌ های خودتان در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را دنبال کنید. در سایت https://coinexiran.com با ویژگی‌ های بازار کریپتو، انواع صرافی‌ ها از جمله صرافی کوینکس، نحوه فعالیت آنها و غیره بیشتر آشنا شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *