وبلاگ

اصطلاحات رایج  ارز دیجیتال

جولای 6, 2024
5/5 - (2 امتیاز)

اگر در هر تخصصی شروع به کار و فعالیت کنید، باید با یک سری اصطلاحات آن آشنا شوید. در صورتی که قصد فعالیت در دنیا ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی را دارید، برای آشنایی با اصطلاحات رایج  ارز دیجیتال با ما همراه باشید.

بلاک چین

بلاک چین یکی از مفاهیم اساسی در دنیای ارز های دیجیتال است و به معنای زنجیره ‌ای از بلوک‌ ها است که برای ثبت اطلاعات و داده ‌های رمزنگاری شده اطلاق می‌ شود که امکان هک و دستکاری اطلاعات ذخیره شده در آن وجود ندارد. در صورتی که داده ‌های بلاک چین برای همه کاربران قابل دسترسی باشد، به آن بلاک چین عمومی گفته می ‌شود.

فرآیند اجماع

برای نهایی شدن تمامی تراکنش‌های شبکه بلاک چین، نیاز به تایید شبکه وجود دارد. برای این منظور از مکانیزم ‌های مختلفی استفاده می ‌شود که ماینر ها یا به اصطلاح استخراج کنندگان شبکه بر اساس آن‌ ها، تراکنش ‌ها را تایید یا رد می‌کنند. به این مکانیزم‌ ها فرآیند اجماع می‌گویند. در حال حاضر، دو الگوریتم اجماع اصلی در بلاک چین با نام های اجماع سهام و اجماع کار در یلاکچین استفاده می شود.

غیر‌متمرکز

یکی از ویژگی ‌های بارز ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن‌ ها است. این بدان معناست که اطلاعات در یک نهاد یا مرکز ثابت متمرکز نیستند، بلکه در سراسر شبکه توزیع شده‌ و همه کاربران شبکه به آن‌ها دسترسی دارند.

قراردادهای هوشمند Smart Contracts

قراردادهای هوشمند در واقع برنامه ‌هایی هستند که به صورت خودکار و هوشمند شرایط یک قرارداد یا توافق ‌نامه را بررسی می ‌کنند و در صورت تطابق با شرایط از پیش تعیین شده، آن را اجرا می ‌کنند. این قرارداد ها با همکاری افراد انجام نشده و بر اساس صحت قرارداد طرفین بر روی بلاکچین‌ها یا دیگر پلتفرم‌های غیرمتمرکز ساخته می ‌شوند.

به طور کلی قرارداد های هوشمند طوری برنامه‌ریزی شده ‌اند که در صورت تحقق شرایط خاص، به طور خودکار یک معامله را بدون نیاز به واسطه انجام دهند. برای اطلاعات دقیق تر در مورد ارز دیجیتال و ثبت نام در بزرگ ترین صرفی ارز دیجیتال به سایت کوینکس  مراجعه کنید.

قراردادهای هوشمند Smart Contracts

پیشنهاد مطالعه مقاله: تبدیل ارز در کوینکس

 

توکن های بازار ارز دیجیتال چیست

توکن ‌ها حقیقتا دارایی ‌های دیجیتالی هستند که بر روی یک بلاکچین خاص وجود دارند. این توکن‌ها می ‌توانند نماینده‌های مختلفی از جمله ارزهای دیجیتال یا حتی حقوق مالکیت در پروژه‌های خاص باشند. از توکن‌ های ارز دیجیتال می‌ توان برای پرداخت هزینه‌ های تراکنش استفاده کرد یا آن‌ها را به عنوان دارایی ذخیره نمود. تمامی ارز های دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم لایت کوین، دوج کوین و شبکه ها و لایه های زیر مجموعه آن نمونه ‌هایی از توکن‌های ارز دیجیتال هستند.

فی یا کارمزد در بازار ارز دیجیتال

در بازار ارز دیجیتال سه نوع کارمزد وجود دارد که در شرایط مختلف به کاربران این بازار  تعلق گیرد:. اولین فی، کارمزد واریز پول بوده که هنگام واریز پول به کارگزاری از شما کسر می‌ شود. فی بعدی کارمزد خرید و فروش است که هنگام انجام تراکنش‌ ها به کاربران تعلق می‌ گیرد. کارمزد خروج پول، که در صورت برداشت پول از کارگزاری باید پرداخت کنید و کارمزد شبکه، که هزینه ‌ای است که هنگام انتقال ارزهای دیجیتال بین صرافی ‌ها و کیف ‌پول‌ ها توسط شبکه بلاک‌چین دریافت می ‌شود.

منظور از سافت فورک و هارد فورک چیست

گاهی اوقات به منظور بهبود وضعیت و ارتقای بلاک چین، نیاز به تغییراتی در کد و پروتکل شبکه وجود دارد. در دنیای ارز های دیجیتال، به این فرآیند «فورک» (Fork) گفته می ‌شود که به دو نوع «سافت فورک» (Soft Fork) و «هارد فورک» (Hard Fork) تقسیم می ‌شود.

در سافت فورک، تغییرات به گونه ‌ای اعمال می‌ شوند که تمامی ماینر ها، چه آن‌ هایی که از سیستم جدید استفاده می‌ کنند و چه آن‌هایی که از سیستم قدیمی بهره می‌برند، قادر به فعالیت در شبکه و تأیید تراکنش‌ها هستند.

نوع دیگر فورک، هارد فورک نامیده می ‌شود. در هارد فورک، نرم ‌افزارهای جدید با نسخه‌های قدیمی سازگار نیستند و کاربران برای شرکت در فرآیند تأیید و ثبت تراکنش‌های شبکه باید سیستم‌های خود را به‌روز کنند. اگر کاربران به دو گروه تقسیم شوند، به طوری که برخی از شبکه اول و برخی از شبکه دوم حمایت کنند، شبکه به دو زنجیره مجزا تقسیم می‌شود که هر کدام ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارند.

 

توکن های بازار ارز دیجیتال چیست

ایردراپ

ایردراپ به معنای توزیع رایگان توکن ‌های ارز دیجیتال به کاربران است. این اقدام دو هدف اصلی داشته که اولویت آن تبلیغ پروژه بوده و از این روش برای توزیع توکن‌ های آن استفاده می کند. روش‌ های مختلفی برای دریافت ایردراپ وجود دارد. معروف‌ ترین نوع، ایردراپ جایزه است که در آن کاربران با انجام فعالیت‌های ساده‌ای مثل دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی پروژه، شانس برنده شدن توکن‌ها را به دست می‌آورند.

انواع ایردراپ شامل ایردراپ استاندارد، ایردراپ هاردفورک، ایردراپ هولدر و ایردراپ انحصاری هستند. بهترین نوع ایردراپ، ایردراپ انحصاری است که به کاربرانی تعلق می‌گیرد که پیش از ایجاد توکن از پلتفرم پروژه استفاده کرده‌اند.

وایت پیپر

وایت پیپر در حقیقت گزارشی است که توسعه‌دهندگان در آن جزئیات طرح یا سیستم خود را توضیح می ‌دهند و هر پروژه ارز دیجیتال از آن برای معرفی تکنولوژی خود به عموم استفاده می ‌کنند. بخش اصلی وایت پیپر اهداف پروژه و مشکلاتی که قصد حل آن‌ها را دارد، توضیح می ‌دهد. این بخش شامل معرفی مشکل و ارائه راه‌حل توسط تیم پروژه است. وایت پیپر همچنین به مشکلاتی که توسعه‌دهندگان با رمزارز خود می‌خواهند حل کنند، اشاره دارد. یک وایت پیپر خوب شامل نقشه راه پروژه، اطلاعات اقتصادی توکن یا کوین، معرفی تیم مدیریتی و سرمایه‌گذاران است و به عنوان ابزار بازاریابی برای جلب توجه عموم به پروژه استفاده می‌شود.

انواع ولت ارزدیجیتال و مشخصات آن ها

کیف پول ارز دیجیتال برنامه یا نرم‌افزاری است که به شما امکان می ‌دهد دارایی‌ های دیجیتال خود را به صورت امن ذخیره و مدیریت کنید. با توجه به هدف از ذخیره و نوع دارایی، کیف پول‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

Hot Wallet کیف پولی است که برای استفاده روزمره مناسب است. این نوع کیف پول به اینترنت متصل است و امکان ارسال و دریافت ارز را به صورت آنلاین و لحظه‌ای فراهم می ‌کند. کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها و همچنین اپلیکیشن‌های اندروید د از نوع هات ولت هستند.

Cold Wallet یا کیف پول سرد، که به عنوان کیف پول آفلاین نیز شناخته می‌شود، برای ذخیره بلندمدت ارز دیجیتال طراحی شده است و به اینترنت متصل نیست، بنابراین برای استفاده روزمره مناسب نیست. کیف پول سرد در دو نوع کاغذی و سخت‌افزاری موجود است. برای اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال و ثبت نام در بزرگ تربن صرافی معاملاتی دنیا به سایت صرافی کوینکس مراجعه کنید.

تحریریه کوینکس ایران
نویسنده: تیم تحریریه کوینکس ایران

تیم تحریریه وب سایت کوینکس ایران، در تلاش است با انتشار محتواهای حوره رمز ارزها، یک سایت آموزشی در زمینه ارز دیجیتال و آموزش کوینکس ایجاد نماید تا کاربران را برای استفاده درست از صرافی کوینکس به درستی راهنمایی کند. نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را درباره محتواهای منتشر شده در کامنت ها با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *